joi, 14 decembrie 2023

Răul ca o rană _ GUZANJA -Simona Poclid- Editura Eikon 2023

Răul ca o rană Cum ar fi lumea, dacă răul nu ar exista? Dacă toți oamenii ar deveni desăvârșiți, ce s-ar întâmpla cu răul? Ar dispărea? E posibil așa ceva? Lumina ar mai străluci fără întuneric? Raiul fără iad la ce ar folosi? Sănătatea fără boală? Ura fără iubire? Viața fără moarte? Oare Dumnezeu permite chinul pentru a-i face pe unii să ajungă la desăvârșire, permite unora buni să stea alături de alții răi, să suporte tot ce poate fi mai cumplit pe lumea asta, fără măcar a le oferi certitudinea că există viață veșnică? Doar o promisiune… O fi un rost în toate, dacă le-a așezat astfel! Dumnezeu știe! Dacă nu ar avea un rost această luptă permanentă între bine și rău, dacă nu i-ar păsa, de ce EL, Dumnezeul a făcut lumea cum a făcut-o? Dacă nu ar fi făcut-o astfel, cum ar fi putut să separe grâul de neghină, să despartă oile de capre? Femeia? Ea iubește ce are de făcut? Poate doar să fie GUZANJA! Are de ales? Mi-am dorit să citesc această carte. În ziua când am citit-o, nu am spălat vase, rufe, nu am făcut mâncare (am mâncat covrigi uscați și am băut apă), mi-a stat pe piept o piatră, apoi un munte, m-a durut prezentul și viitorul, unele cuvinte mi-au rămas în gât. Motanul a stat și el pe pieptul meu. Simțea răul din carte și din mine. M-am oprit din citit doar de câteva ori ca să plâng tihnit. Gujanza intrase în mine! Eram Gujanza. Ea nu a plâns niciodată. Eu de ce plâng? Am încercat să scap de motan, dar se făcuse și el una cu Guzanja din mine. Atâta beznă în cartea aceasta… Oamenii nu pot fi astfel. Sunt situații aduse la limită asemenea celor din cartea „Ecstasy” a lui Ryû Murakami. E ficțiune? Dar dacă nu e? Atunci e iadul! Iadul e lipsa luminii, a iubirii. Totuși din carte nu lipsește iubirea. Când am terminat de citit, am aprins candela, toate becurile din casă și un strop de tămâie. Am adormit greu, cu luminile aprinse. M-am trezit după două. Îmi era sete de apă, de lumină, de Dumnezeul cel bun din icoane. Ora trei. Noapte de iarnă fără lună. Frig, frică, foame. Dacă mi-a plăcut? Nu! E o rană. „Salvează-ne, Salvează-ne, Salvează-ne” Doamne!” (D., 14 Decembrie 2023)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu