Sfânta Liturghie la
Biserica Învierii
După masa de seară, urc
repede în cameră, fac un duş şi mă odihnesc două ore. În fața hotelului ne
așteaptă microbuzul. O persoană e fără loc. La noi în ţară asta nu ar fi nici o
problemă, aici însă şoferul ne atenţionează iar părintele traduce:
-
Dacă cineva nu renunţă, vom sta în fața hotelului.
Aşteptăm. Şoferul nu insistă, și răbdător privește în gol. Noi însă pierdem
răbdarea, vociferăm. Timpul trece! Ne uităm unii pe alţii dar nimeni nu vrea să
coboare.
-
Voi renunţa eu, am auzit-o pe Mirela, care şi de data
asta a dat dovadă de un caracter ales, sacrificându-se pentru ceilalţi.
După ce a coborât, maşina
a plecat. Tot drumul nu am scos un cuvânt. Mă simţeam vinovată. Poate ar fi
trebuit să cobor eu. Lori m-a liniştit însă spunându-mi că Mirela nu-şi dorea
atât de mult să meargă în acea noapte la Sfântul Mormânt unde oricum vom reveni
şi mâine la Liturghia prilejuită de Paştele catolic.
Şoferul, obosit şi
plictisit, ne-a lăsat să coborâm în parcare, după care grăbit a întors maşina
şi a dispărut:
-
Nu ne aşteaptă? Am întrebat mirată.
-
Nu, va veni când îl voi suna dimineaţă să ne ia, mi-a
răspuns părintele Sorin Dumitru cel care însoţea grupul .
Am păşit cu emoţie pe drumul pietruit
străjuit de ziduri vechi şi umbrit de arcade din loc în loc, străbătut zilnic,
an de an de pelerinii care vin de sute de ani să se închine la Mormântul
Mântuitorului Iisus Hristos.
La acea oră târzie din
noapte doar noi mergem încet, oprindu-ne la locurile ce marchează popasurile pe
care le-a făcut Mântuitorul până la Golgota ducând crucea grea în spate. De-a
lungul pereţilor una lângă alta sunt tarabe ale comercianţilor evrei închise
noaptea. Aflăm că locul acela este permanent supravegheat video. Tineri arabi
bruneţi ne îmbie să tragem un fum din narghilea. Pentru mine acest obicei pare
ciudat iar invitaţia nefirească.
Bisericile care marchează
popasurile sunt închise urmând ca
dimineaţă să reconstituim împreună cu tot grupul Drumul Crucii şi să beneficiem
de explicaţiile părintelui ghid Roman. Acesta este drumul pe care îl face orice
pelerin ajuns în Cetatea Sfântă a Ierusalimului. Arheologii susţin că nici Via
Dolorosa şi nici Golgota nu ar fi amplasate exact pe locurile care le-au făcut
celebre în istoria omenirii.
În anul 1990 a fost
restaurată Via Dolorosa care astăzi este o stradă comercială. Infrastructura e refăcută
iar dalele mari de mozaicuri din perioada romană sunt expuse vizitatorilor.
Coborâm cu emoţie
treptele spre clădirea monumentală, sobră dar impunătoare. Curtea este plină de
lume iar clopotele bat din când în când, semn că Sfânta Liturghie a început.
Numele de Biserica
Învierii, se datorează faptului că Învierea Domnului este temelia, cununa,
biruinţa creştinilor.
Biserica Sfântului
Mormânt a fost construită în secolul al XI-lea, înălţată de cruciaţi, în locul
alteia, zidită de Sfânta Elena în secolul IV, în Ierusalim. Ea adăposteşte:
Muntele Golgota şi Mormântul Domnului Iisus Hristos, săpat în piatră. Este
locul cel mai important pentru creştini ortodocşi, pentru catolici, protestanţi
şi chiar pentru cei de alte confesiuni unde în timpul marilor sărbători şi
procesiuni creştine de peste an se adună credincioşii şi pelerinii din lumea
întreagă. După răstignirea şi Învierea Mântuitorului, locul Golgotei şi al Sfântului
Mormânt au fost venerate ca sfinte nu numai de către Apostoli şi de creştinii
din Ierusalim dar şi de alţi credincioşi creştini de pe cuprinsul Ierusalimului
şi al întregii lumi.
Pe vremea Împăratului
Adrian aici a fost construit un templu păgân. Acesta a fost apoi dărâmat şi în
locul sau a fost ridicat un vast ansamblu de edificii care aveau drept scop
păstrarea în memoria creştinilor a ultimelor momente din viaţa Mântuitorului.
După Sinodul Ecumenic de la Niceea, în anul 325, împăratul Constantin a construit
pe locul unde s-a descoperit Crucea Domnului de către Împărăteasca Elena un
edificiu monumental din cele mai de preţ materiale ce existau în vremea aceea.
Ele întreceau în frumuseţe tot ce fusese făcut până atunci. Biserica a fost
distrusă şi reconstruită de nenumărate ori .
Domul actual datează din
anul 1870. Restaurări ample au început în anul 1959, incluzând şi redecorarea
Domului, în perioada anilor 1994-1997. Majoritatea popoarelor creştine au
contribuit la renovarea şi la înfrumuseţarea ei de-a lungul timpului până
astăzi. Printre aceștia la loc de cinste merită amintiţi cu recunoştinţă şi
domnitori români.
Sfântul Mormânt este
folosit de toate trei bisericile (creștin-ortodoxă, ortodoxă-coptă şi
catolică). În faţă clădirii masive se afla curtea unde se adună grupurile de
pelerini și vizitatori. În jurul clădirii principale se pot vedea paraclise ale
ortodocşilor, armenilor si copţilor. Pe uşa de la intrare numita „poarta sfânta” citim următoarele
cuvinte: „Închinătorule, intră întru
bucuria Domnului, în cerul plin de
lumină” şi „Intraţi, în curţile
Domnului, în mormântul dătător de viaţa, unde sălăşluieşte Harul şi stăpâneşte
Lumina cea binecuvântată”.
Ne oprim lângă coloanele
fisurate în partea de jos. Părintele ne povesteşte că într-un an, ortodocșii,
neavând cu ce să achite taxele impuse de turci pentru intrarea în Sfântul
Mormânt au rămas afară așteptând. Sfânta
Lumină, care coboară în fiecare an în Sâmbăta Mare la Sfântul Mormânt numai la
ortodocși. Aceasta a ieşit prin aceste
coloane lăsând urmele pe care le poate vedea oricine.
Intrăm în Biserică şi ne
oprim lângă piatra de culoare roşiatică
numită „Piatra ungerii” acoperită din belşug cu mir de nard pe care
credincioşii îl varsă aici în semn de aducere aminte pentru ungerea cu mir a
trupului Mântuitorului atunci când Iosif din Arimateea şi Nicodim i-au așezat
trupul după ce l-au coborât de pe cruce. „Au
luat deci trupul lui Iisus şi l-au înfăşurat în giulgiu cu miresme, precum este
obiceiul de înmormântare la iudei. Iar în locul unde a fost răstignit era o
grădină, şi în grădină un mormânt nou, în care nu mai fusese nimeni îngropat.
Acolo l-au pus pe Iisus, pentru că
mormântul era aproape".
„Iar făcându-se seară, a venit un om bogat din Arimateea, cu numele
Iosif, care şi el era un ucenic al lui Iisus. Acesta, ducându-se la Pilat, a
cerut trupul lui Iisus. Atunci Pilat a poruncit să i se dea. Şi Iosif, luând
trupul, l-a înfăşurat în giulgiu curat de in, şi l-a pus în mormântul nou al
său, pe care-l săpase în stâncă,şi,
prăvălind o piatră mare la uşa
mormântului, s-a dus.” (Matei 28, 57-60).
Impresionantă este
mulţimea de candelele frumoase şi foarte mari de deasupra Pietrei Ungerii. Pe
peretele din faţă îţi atrage atenţia un mozaic în culori vii ce prezintă scena
descrisă în Evanghelia pe care am citat-o mai sus. Ne aşezăm în genunchi şi
sărutăm piatra netezită de mângâierile credincioşilor şi spălată cu lacrimile
lor. Ne ungem fruntea şi mâinile cu mirul cu nard ce o acoperă.
Sfântul Mormânt cuprinde anticamera pietrei
ridicate de îngeri la Înviere şi camera Mormântului. În fiecare noapte aici se
săvârşeşte prin rotaţie între confesiunile ortodoxe Sfânta Liturghie.
Participarea la Liturghia de noapte în acest Loc Sfânt este o experienţă
duhovnicească anevoie de descris și de neuitat.
Aici se află singurul
altar din lume unde credincioşii pot intra şi înainte dar şi după săvârşirea
Sfintei Liturghii. Mormântul Domnului este proscomidiarul iar drept Sfântă Masă
slujeşte piatra ridicată de îngeri. Prin aceasta, actul sacru liturgic devine
extrem de real şi de palpabil de parcă te-ai întoarce în timp. Fără a fi preot
sau călugăr, fără a avea importanţă dacă eşti bărbat sau femeie, dacă eşti
matur sau copil, creştin sau nu, intri în Sfânta Sfintelor, o atingi şi laşi o
lacrimă acolo în Altarul altarelor Bisericii. Această experienţă unică te
marchează profund şi iremediabil. Dacă până atunci, conştienţi sau nu, înclinăm
spre un simbolism liturgic, argumentat deseori de lecturi teologice, acum
suntem martorii temeiului real, concret al credinţei.
În locul acesta atât de
aproape de Hristos îmi plec capul pe piatră și-l simt real om prin durere, dar
mai ales Dumnezeu prin puterea mântuitoare. Ne desprindem cu greutate, nutrind
speranţa că ne vom întoarce într-o zi aici, dacă nu în timpul vieţii măcar
atunci când sufletul va fi călător fără trup prin locurile văzute în vremelnica
viaţă pământească.
Părintele ne spune să ne
grăbim deoarece la locul numit Muntele Golgota sau Dealul Căpățânii acolo unde
a fost înălţată Sfânta Cruce va fi lume multă. Am urcat scările abrupte pentru
a ajunge la Paraclisul catolic zidit pe piatra Muntelui Golgota. În mijlocul
altarului principal este fixată în crăpătura stâncii o Cruce. Tot aici mai este
un altar ce marchează dezbrăcarea de haine şi pironirea pe Cruce a
Mântuitorului Hristos.
Ne aşezăm la rând pentru
a ne închina acolo unde se spune că ar fi fost înfiptă Sfânta Cruce. În
imediata apropiere este o icoana a Sfintei Fecioare Maria, prin inima căreia a
trecut durerea ca şi o sabie văzând pe Fiul ei iubit răstignit între tâlhari.
Aici se află Sfântă Masă a altarului unde zilnic se săvârşeşte Sfânta
Liturghie. Ceva mai jos sunt nişte panouri transparente sub care e Stânca
Golgotei ce este crăpată de cutremur. Atingem această stâncă printr-un orificiu
din metal prețios despre care aflăm că a fost donat de domnitorul român Şerban
Cantacuzino şi privim scenele înfăţişând Drumul Crucii până la Golgota sau “Locul Căpăţânii”. Sub sticla groasă ce
acoperă o porţiune din stâncă se poate vedea piatra înroşită de sângele
Mântuitorului. Coborâm prin partea opusă şi ne întoarcem la Capela Îngerilor.
Tocmai se rosteşte rugăciunea împărătească “Tatăl
Nostru” în limba română și în alte limbi.
La intrarea în Sfântul
Mormânt, în partea dinspre răsărit, se află icoana Învierea Domnului cu inscripţia: „Învierea lui Hristos văzând să ne închinam, Sfântului Domnului Iisus”,
iar în partea superioară alte inscripţii ale Învierii: "Toţi credincioşii să se închine ţie mormânt primitor de viaţă, că
a fost îngropat în tine şi a înviat cu adevărat Hristos Dumnezeu”, şi: „Cei care negaţi învierea trupurilor, intrând
în mormântul lui Hristos, învăţaţi că a
murit, şi a înviat din nou, trupul dătătorului de Viaţă, spre încredinţarea
învierii celei de pe urmă, în care nădăjduim." La fel ca şi la Piatra
Ungerii mulţime de candele foarte mari şi deosebit de frumoase sunt aşezate
deasupra intrării, în Capelă. După ce credincioşii se împărtăşesc mergem de
luăm sfânta anafură pe care o dă un preot ortodox ceva mai spre mijlocul
bisericii, acolo unde se află catedrala ortodoxă Biserica Învierii ce aparţine
numai ortodocşilor. Aici se săvârşesc zilnice după rânduială slujbele, la care
de obicei participă sobor de preoţi şi arhierei. În mijlocul bisericii stă
aşezat un candelabru care marchează după Sfintele Scripturi centrul geografic
şi spiritual al pământului de aceia se mai numeşte şi Buricul Pământului. Gustăm
câte o bucăţică din anafura primită, restul o împachetăm pentru a duce şi celor
de acasă.
Ne adunăm în jurul
părintelui Sorin Dumitru care ne anunţă cu bucurie că este deschisă Camera
Tezaurului ce se află sub Sfântul Mormânt. Coborâm aşadar cele câteva trepte şi
ne aşezăm la rând în camera plină până la refuz de lume.
Grupurile de pelerini
intră câte zece în camera unde se află lemnul Sfintei Cruci montat pe o altă
cruce metalică. Tot aici se găsesc sute de Sfinte Moaşte ale Sfinţilor din
Sinai şi ale altor sfinţi nevoitori în pustiu. După mai mult de jumătate de oră
de aşteptare, timp în care am ascultat murmurul mulţimii ce se ruga în diferite
limbi, am intrat în locul acela special îmbrățișând cu lacrimi de recunoştinţă
şi de bucurie lemnul Sfintei Cruci.
Aş fi vrut să îngenunchez şi să mă rog
măcar câteva minute, dar din păcate timpul era limitat aşa că am înconjurat
camera unde în vitrine erau expuse sute de Sfinte Moaşte, frumos mirositoare şi
plăcute la vedere, comori nepreţuite, dovezi materiale ale nemuririi, din care
prin atingerea ne-am împărtăşit şi noi. Dacă slujba Sfintei Liturghii şi
explicaţiile părintelui le-am putut înregistra şi filma cu telefonul mobil sau
pe reportofon, aici în camera Tezaurului nu avem voie să filmăm nimic. Ne
conformăm mulţumindu-ne să privim, să atingem şi să sărutăm comorile din
această încăpere.
Timpul a trecut foarte
repede, s-a făcut ora patru dimineaţa, şi este vremea să plecăm spre hotel.
Mergem pe jos până în parcarea din exteriorul Cetăţii Ierusalimului, de unde
părintele sună şoferul maşinii pentru a veni să ne ia. Maşinile sosesc una după
alta, grupurile de pelerini pleacă, dar maşina noastră întârzie. Îmbrăcată
subţire simt din plin răcoarea nopţii.
Dacă ziua este foarte cald, noaptea
temperaturile pot scădea până la câteva grade astfel încât ai toate şansele să
răceşti zdravăn ceea ce mi s-a şi întâmplat. În cele din urmă apare maşina mult
aşteptată. Mă urc repede să mă încălzesc deoarece tremur zdravăn de frig. În
maşină e cald şi până la hotel mă ia somnul. În spatele maşinii aud din ce în
ce mai slab hohote deşănţate de râs. “De ce-or fi aşa veseli?” mă întreb între
somn şi trezire când coborâm din maşină.
În cameră am intrat îmbrăcată sub pilota călduroasă pentru a nu pierde nici un
minut din cele două ore de somn.
Ca şi cum aş fi dormit toată noaptea, mă trezesc plină de energie, veselă
şi gata de a începe penultima zi a pelerinajului.
Dorina Stoica
Din cartea „De Florii în Țara lui
Iisus” editura Sfera Bârlad 2013
Eu am trait aceste momente la Jerusalim de 4-5 ori , am vazut SF. Lumina in 2000, 01,02, am stat la Golgota e minunat !!! Mi-a placut cum se manifesta arabii crestin, cum implora sa vina Sf, Lumina , e un ritual ff,vechi si deosebit !
RăspundețiȘtergereMi-aș dori să mai ajung măcar odată acolo! Deocamdată mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a înlesnit să calc pe urmele pașilor Mîntuitorului Iisus Hristos.
RăspundețiȘtergereSi eu imi doresc sa mai ajung macar odata in cel mai sfant loc de pe pamant, acolo in Tara Sfanta!Am retrait cu mare emotie si cu mult drag acele momente descrise de tine, draga Dorina,lecturand descrierea pelerinajului la Mormantul Sfant al Mantuitorului Hristos!Iti multumesc!
RăspundețiȘtergereSi eu iti multumesc Georgeta ca citesti postarile mele de pe blog.
RăspundețiȘtergere