duminică, 27 ianuarie 2019

De la Dorina Stoica aflăm că “îmbătrânește în noi, timpul” - de Roxana Galan



            Poezia, în genere, trebuie să transmită o stare, fie de neliniște, de încântare, de frumusețe dureroasă, fie gânduri sau imagini cu care să rămâi.
            Dorina Stoica transmite într-un limbaj amalgamat de stiluri care-i seamănă în final, zbaterea unui suflet ce se descoperă permanent.
            De la „Mă țin zdravăn de timpul prezent”, „Anii mei strigă după ajutor/Într-o viață ca o gumă de mestecat/ timpul curge găunos și nătâng” și până la „Scrisul e o apă dulce din care poate bea oricine./Să nu ne îmbătăm însă,/ cu apă!”, autoarea îndrăznește: să ironizeze fericirea care depinde de „spondiloza cervicală”, să descopere cum atacurile de panică „deschid portaluri dinspre prezent spre trecut și dinspre trecut spre viitor”, să mestece cu linguroiul de lemn „magiunul copilăriei”, să deschidă „Cutia Pandorei cu pila de unghii”, să fie „vinovată de copacii înfloriți în februarie”, să înghită „pastilele” când nu mai e nimic de făcut în partea aceea de viață...
              Dorina Stoica își înțelege parcursul devenirii poetice nu ca pe un drum ci ca pe o Cale, iar scopul este găsirea libertății interioare: În fond, scopul vieții nu este să fii/„fata babei sau fata moșneagului”,/nici să găsești „punguța cu doi bani„ /ci libertatea dinlăuntrul tău/.’ (Libertate) Poeta se autodefintește ca femeia ce se „... hrănește/ cu un vers de poezie/, nu are identitate, nici vârstă și nici nu vrea nimic de la nimeni (Femeia cenușie) deoarece ea poate fi orice îți dorește să fie: cântec molcom”, „poezie” „cânt de vioară”, „murmur”, „porumbel alb și pur”, „lacrimă„ , ”veselie, , „surâs”, „ciocârlie” (Sunt). Pentru ea a fi om și a se înălța prin Cuvântul care zidește e cu mult mai important decât primirea unor premii literare importante - prin urmare hrănește  „... un poet sărac/alungat de la toate/ iarmaroacele unde omenia/ se vinde pentru un vot” (Nu sunt).
            Pentru Dorina Stoica Divinitatea este mereu o prezență dorită, o forță inspiratoare, așa cum rezultă din poemele: „Crezul pentru Eminescu”, „Ca o cerșetoare” „Un înger îmi atinge inima” „Canon” sau e „umbra” care o însoțește veselă la Liturghie. E starea permanentă de Îmi era dor de El” într-un cotidian burlesc dintr-o societate ce funcționează mai mult pe bază de Tertipuri cotidiene” decât pe legi.
Duminica e zi sacră iar nerespectarea ei poate declanșa discomfortul și chiar iadul ( Să nu mă-ntrebi mamă), în familiile unde sunt Bărbați ce pleacă spre biserică și ajung/ la cârciumă nu din vina lor,/ ci a celor care au pus cârciumi în drum iar la întoarcerea acasă pentru familiile cu astfel de probleme „... împletirea de/codițe din pletele sălciilor” semnifică gestul absurd, absolut inutil -  sau e doar clemență determinată de hazard și ironie: „Dumnezeu stă la o masă./Are degetul arătător îndreptat/spre butonul roșu, dar nu-l apasă/”.
            Partea ei din această jumătate de viață” e plină de „anotimpuri” în care se culcă și se trezește, în care caută amintiri pentru a da sens tăcerilor și înflorește mereu între viață și moarte „înlăuntrul său”: „Mă culc vară/mă trezesc toamnă./ Îmi cad frunzele,/mă fac iarnă./Sparg între dinți tăcerea./În palmele mele/înfloresc și se trec/ghioceii, trandafirii./...E atâta viață/și atâta moarte/înlăuntrul meu.”
            Între clasic și postmodern, poezia Dorinei Stoica e o căutare permanentă de sine, o zbatere încântătoare cu mari reușite, e constatare și concluzie pe linia vieții, toate transpuse în expresii artistice surprinzătoare, dincolo de căderea spre obișnuit: „Eu și tu, două semne de întrebare./ Ne urmărim pe furiș/ [...] Timpul curge dintr-un capăt în celălalt al camerei./ Mă agăț de amintiri./ Miroase a carte nouă.”
            Tot ce face, gândește, vede, simte autoarea este pus în slujba poeziei și asta o va determina mereu să meargă mai departe, punând Muza care „a locuit cu ea” ca un fel de „Mângâietor/în momente de grea încercare/ să-i șoptească la ureche aceste cuvinte/ pe care le scrie” pentru noi, cititorii, pentru timpul ce îmbătrânește în fiecare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu