Toți oamenii
suntem legați unii de alții, ne ducem viața în comunități pornind de la
familie, locul de muncă, localitate, țară. În biserică ne împreună-cuminicăm cu
Trupul și Sângele Mântuitorului la Sfânta Liturghie. Permanent intram în
contact cu semenii de-ai noștri, în tot ce facem, în cele ale vieții, ale
credinței și până la urmă în toate cele ale neputinței, suferinței și ale morții!
Omul este
făcut după chipul și asemenarea lui Dumnezeu. Desigur este imperfect, dar perfectibil
prin propria voință ,iar cu ajutorul lui Dumnezeu poate ajunge la sfințenie. Fiecare
confruntare cu propriile limite ori întâlnire cu semenii este o provocare, o
ocazie de a ne vedea în ceilalți ca într-o oglindă.
Nu toți
oamenii ne sunt plăcuți la vedere ori în activitațile ce presupun contactul
direct cu aceștia. Nici noi nu suntem întodeauna plăcuți tuturor celor din jur!
Stă în firea lucrurilor ca defectele, lipsurile, anumite trăsături de caracter
ori manifestări comportamentale să determine luări de atitudine împotriva
cuiva. Prima reacție este de obicei respingerea celor ce nu sunt asemenea nouă,
au alt mod de a se comporta decât ne este plăcut ori acceptabil conform
valorilor la care ne raportăm sau normelor morale după care viețuim.
Se stie că
nu există om pe care Dumnezeu să nu-l fi înzestrat cu darurile sale, să nu-i fi
pus în suflet “talanți”
de mare preț. Pornind de la acest adevăr, ar fi bine să încercăm a vedea pe
lângă defectele (fizice educaționale, comportamentale), tot atâtea aspecte pozitive
talente, calități, înzestrări demne de admirat ori de luat în seamă.
Sunt unii ce
se pricep de minune să-și pună în evidență ce au bun ori frumos ( daruri primite
desigur de la Dumnezeu), ascunzând cu multă iscusință ce nu este plăcut vazului
ori auzului, pozând în fața semnilor ca
vipuri, (în toate domeniile de activitate), stârnind admirația (de cele
mai multe ori falsă), invidia (de cele mai multe ori cât se poate de sinceră), sau
lingușirea (sub care se poate ascunde orice). Nimic rău în a fi “cineva” atâta
timp cât meritul de a fi ajuns important nu este al nostru personal, ci a lui
Dumnezeu ce ne-a înzestrat pe toți, cu de toate!( “ale Tale dintru ale Tale, Ție îți aducem de toate”, așa cum se
spune la Sfânta Liturghie)
Când scriu
acestea mă gândesc desigur la persoanele cu care interacționez în mediul
virtual, casnici mei, concitadini, superiori, modele, persoane publice “ajunse”
la succes în cele mai diferite domenii, dar și la acei lângă care cu capul plecat și cu sufletul
la cele Înalte petrec câteva ore pe saptămână prin biserici. Aparent acest
fel de personae sunt accesibile dar inabordabile, considerând că simpla lor
prezentă este onorantă pentru muritorii de rând. Din admirație (sau din oarece
interes, sperând că te vor ajuta la vreo nevoie), încerci să-ți apropii astfel
de oamenii, cauți în ei pe cineva asemenea ție cu limite dar și cu
disponibilități, un om sincer și modest care să-ți răspundă la telefon ori la
un mesaj pe care i l-ai trimis. Să-și spună un “da” sau chiar un “nu” dar să-ți
vorbească totuși!
Dacă am înțelege că acel de lângă mine
sunt eu, cu siguranță am fi cu mult mai umani și mai plăcuți lui Dumnezeu,
semenilor și nouă desigur.
Am optat întodeauna
pentru sinceritatea. Atâta timp cât trăiești într-o comunitate de ani de zile,
poate de o viață, ce rost are să ascunzi ceea ce toată lumea de fapt știe?
Această ascundere după propria umbra poate creea tensiuni, conflicte ce duc
adeseori la degradarea relațiilor interumane și implicit la deteriorarea
armoniei între noi.
Din păcate
și în relațiile dintre acei care frecventează bisericile dintre credincioși,
preoți și preoții împreună slujitori, adeseori apar tensiuni. Ori aceste
tensiuni, rezultat al vederii cu precădere a defectelor și lipsurilor celuilalt
și situarea unuia peste nivelul celuilalt conduc inevitabil la stricarea
armoniei pe care ar trebui să o genereze participarea la Sfânta Liturghie din
duminici și sărbători.
Fiecare
dintre noi ar trebui să avem undeva,
lângă sfintele icoane scris mare, Capitolul 13 din Epistola I către Corinteni a
Sfâtului Apostol Pavel.
De mare folos ar fi aceste rânduri în toate casele
dar și în locurile unde oamenii împreună-viețuesc ori se întâlnesc pentru a-și desfășoară
toate activitățile lor lucrative sociale și culturale.
De aş grăi în limbile
oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare
şi chimval răsunător.
|
|
Şi de aş avea darul
proorociei şi tainele toate le-aş cunoaşte şi orice ştiinţă, şi de aş avea
atâta credinţă încât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sunt.
|
|
Şi de aş împărţi toată
avuţia mea şi de aş da trupul meu ca să fie ars, iar dragoste nu am, nimic
nu-mi foloseşte.
|
|
Dragostea îndelung
rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu
se trufeşte.
|
|
Dragostea nu se poartă
cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul.
|
|
Nu se bucură de
nedreptate, ci se bucură de adevăr.
|
|
Toate le suferă, toate
le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă.
|
|
Dragostea nu cade
niciodată. Cât despre proorocii - se vor desfiinţa; darul limbilor va înceta;
ştiinţa se va sfârşi;
|
|
Pentru că în parte
cunoaştem şi în parte proorocim.
|
|
Dar când va veni ceea
ce e desăvârşit, atunci ceea ce este în parte se va desfiinţa.
|
|
Când eram copil,
vorbeam ca un copil, simţeam ca un copil; judecam ca un copil; dar când m-am
făcut bărbat, am lepădat cele ale copilului.
|
|
Căci vedem acum ca
prin oglindă, în ghicitură, iar atunci, faţă către faţă; acum cunosc în
parte, dar atunci voi cunoaşte pe deplin, precum am fost cunoscut şi eu.
|
|
Şi acum rămân acestea
trei: credinţa, nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este
dragostea.
|
( Dorina Stoica, 26 aprilie 2015 în Duminca Mironositelor)
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu