Motto: ”Aidoma ochiului,
cuvântul vede lumina, dar spre deosebire de ochi, cuvântul o reține în el”. (
Nichita Stănescu)
Din câte se observă, traiectoria destinului liric al scriitoarei
Dorina Stoica nu se va opri aici. Poem după poem, carte după carte,
totul pare o programare cosmică, precum un strigăt de pasăre. Și iată, an de
an, poeta ne aduce în dar o carte, ca și cum ne-ar dărui o floare a sufletului
ei neliniștit. Scriu, și nu pot scrie altfel, în astfel de clipe, în astfel de
vremi, când poezia devine sub condeiul ei rugăciune și rugăciunea poezie.
Distinsa doamnă, prin lacrima primăverilor și toamnelor, prin bucuria
albastrului sfânt al cerului, strigând “ești o prefăcută când spui/că nu-l
iubești decât pe Dumnezeu,/nu vezi cât de tare te-ai îndrăgostit/de primul
bărbat care ți-a dezmierdat numele.”( cap. “Ce iubire e asta” * pag 46). Am îndrăznit să cred că este o fărâmă în
strigătul copleșitor al creștinului, ades folosit la bucurii sau la necazuri!
Cel de-al optulea volum al Dorinei Stoica, „Ochiul curat”,
apărut la Editura Pim, Iași, 2015, cu 144 pagini, cuprinde 64 poeme împărțite
în 4 secțiuni”: “Sentimente” (pag 4-36), „Ce iubire e asta” (pag 37-80),
„Exitus” (dedicat poetei A.C., in
memoriam, pag 81-102 ) și „Ochiul curat” (pag 103-139).
Cartea, lansată la Centrul
Eminescu din Bârlad pe 16 ianuarie 2016, completează, fără însă a încheia,
activitatea creatoare a unei poete care se definește prin lipsa de odihnă a
trupului, a minții și neobosită, oarecum grăbită de ani, pentru a crea o
literatură poetică năvalnică, plină de patos, de lirism pur și cald.
Titlul volumului, preluat de la unul dintre poemele din cuprins,
se constituie într-o reflecție la începutul mileniului al III-lea. Volumul
recent apărut, „Ochiul curat”, pare a fi emblematic pentru opera poetică de
până acum a autoarei, prin tematică și esența stilistică. Poemele cuprinse în
acest volum stau sub semnul meditației, al nostalgiei și al introspecției. În
peisajul literar și-a făcut apariția al optulea volum de poezie, de data
aceasta laică, al doamnei Dorina Stoica. Ea poate fi socotită unul dintre acei
dăruiți de Dumnezeu cu darul de a împărți celor din jur simțirile, gândurile,
durerea și speranța deopotrivă, prin aceasta făcând cinste mediului elevat în
care s-au format ca oameni și profesioniști, dar și ca slujitori ai condeiului.
Această plăcută apariție ne invită la o adevărată meditație
privind activitatea sa poetică, activitate ce are parcă rolul de a completa
prin scrierile sale o constelație lirică, care se vrea cât mai întinsă, dar și
strălucitoare. Spunem acest lucru deoarece poeta, cu fiecare volum oferit, face
să sporească emoția artistică a cititorilor, emoție a cărei forță se înscrie pe
o traiectorie direcționată numai spre înălțimile care vibrează sub încărcătura
unui lirism nuanțat, izvorând din multitudinea trăirilor lirice în anumite
ocazii și la anumite intervale de timp.
Poezia Dorinei Stoica din acest volum este de factură
modernistă. Ea trădează o mare sensibilitate, e o poezie liberă și relaxantă,
cu un vers alb, limpede și simplu. Modul personal de a percepe lumea, complexul
de sentimente, de vise, de gânduri, nevoia de refulare a trăirilor interioare,
îi creează un profil poetic aparte, la care iubirea și setea de viață se
împletesc cu părerile de rău generate de neîmplinirea unora dintre ele.
Cartea, la care a lucrat cu bucurie, dar și cu zbucium
sufletesc, este o carte a mărturisirilor, pe care poeta le face atât în fața
cititorilor, cât și a posterității.
Seria poemelor din volumul “Ochiul curtat”
debutează cu cel intitulat „Te desenam cu raze de soare”: //„în
dimineața asta/toți salcâmii erau în floare/dormeai cu zorii de zi sub pernă/te
urmăream de după copacii/peste care căzuse cerul/te desenam cu raze de
soare/atâtea singurătăți am desenat până ieri/de mă întreb cum de n-am murit
încă”//.
De la început, poeta se plasează într-un univers poetic ale cărui coordonate
stabilesc esența reflexivă, dramatică, a cunoașterii, a căutării de sine. Nota
dominantă a lirismului din acest volum nu poate fi decât gravă, susținută
într-o măsură definitorie de un limbaj poetic adecvat. Mesajul poetic este
completat cu inspirate elemente de grafică, aparținând pictorului și
ilustratorului de carte, bucureșteanul Mihai Catrună. Preocuparea pentru
înfățișarea elegantă a volumului nu lipsește nici de data aceasta. Imaginea ce
decorează coperta aparține tot aceluiași grafician.
Apariția unui nou volum de poezie înseamnă
reînnoirea unor bucurii, reînviorarea unor emoții generate de lirismul abundent
cu note personale în parte. Poeta creează o emoție lirică plăcută, ce atinge
sufletul cititorului. Creația poetică a
Dorinei Stoica reprezintă, am putea spune, un adevărat fenomen în creația
literară. Izvorâtă din minte, inspirație, dar mai ales din inimă și, nu
în ultimul rând, dintr-un suflet
neliniștit, neobosit în căutarea absolutului, această creație trebuie privită
din mai multe puncte de vedere pentru a-i determina conținutul și valoarea.
Putem afirma că această inepuizabilă,
surprinzătoare și înflăcărată DOAMNĂ a poeziei, născută sub zodia zeițelor
Afrodita și Eutrope, continuă să cânte precum privighetoarea, trecând prin viață
optimistă și mai ales zâmbitoare, fără a ține cont de croncănitul ciorilor: //noaptea
coboară dinspre asfințit spre lună/de trei sute șaizeci și cinci de ori pe
an/asta mă face să gândesc că neiubirea/e mult mai mare decât iubirea/iar viața
e doar o fărâmă de moarte/câtă risipă e-n toate// (Risipă).
S-a scris despre poezia Dorinei Stoica și,
cu siguranță, se va mai scrie, pentru că poezia ei, ajunsă la maturitate abia
cum (deși ne aflăm în fața celui de-al optulea volum), începe să fie cunoscută
și recunoscută nu numai pe plan local, ci și național și chiar internațional,
dacă ținem cont de prezența ei în mediul virtual și în reviste și site-uri ale
unor români iubitori de cultură din diasporă. Este o poezie ce câștigă teren și
pătrunde în sufletul iubitor de poezie.
Dorina Stoica este o creatoare atipică.
Poezia scrisă de ea pare să iasă din tiparele clasicismului, dar nu se
încadrează nici în modernismul obositor, încărcat uneori de neologismele ce
diluează trăirea lirică și care este destul de greoi și inaccesibil unui
cititor grăbit, ori mai puțin instruit. Putem totuși vorbi de un modernism
original, ponderat, deloc cerebral, mai curând sentimental-spiritual și care nu
pune problema regândirii textului, deoarece poezia sa nu abstractizează aproape
nimic. Poezia ei nu are nevoie de o așa zisă “traducere” pentru a fi înțeleasă,
ea fiind scrisă într-un limbaj simplu, clar, limpede precum un cristal, ceea ce
dă eleganță versului, ușurință de înțelegere a conținutului, cât și a
mesajului, adresându-se unui public mult mai larg decât o elită intelectuală
insensibilă adeseori. Poezia de care
vorbim poate genera emoții diverse, dar de fiecare dată puternice.
//o iubire
sfioasă devine cronică/m-am convins că unele iubiri/ nu se pot înlocui cu
nimic/ numai dacă aș ști cum să fac lumina/ să înghită întunericul/ zgomotul să
devină tăcere/ inimile goale s-ar umple ar exploda/atunci oare/ce așteptări aș
mai avea/ poate m-aș speria”//(Am unele așteptări”)
Natura
își face prezența, în acest volum, prin toată splendoarea anotimpului
primăverii în care bucuria întoarcerii la viață a tot ceea ce ne înconjoară
capătă valențe nebănuite, făcând să vibreze întreaga lumină a bucuriei
sufletești, precum și a speranțelor, sunt tot atâtea imnuri de slavă ridicate
în fața sfintei icoane, numită NATURA. //de la o vreme coatele-mi stau rezemate
pe timp/primăvara mă ia prin surprindere/la fiecare apariție îmi strică
planurile/se petrece pe-afară/ dealurile abia înverzite se colorează roșiatec
la asfințit/cu fiecare zi priveliștea e din ce în ce mai lămuritoare/toate pe
care mi le doresc se vor împlini/da trebuie să cred că și anul acesta/dealurile
apunând întunecate odată cu soarele promit/de aceea va fi mult soare și ropotul
grăbit al ploii/în primăvara asta ciugulesc amintiri/ce vină au florile că m-am
născut în zodia risipitorilor de Lumină// (Primăvara mă ia prin surprindere). Periplul
pe care îl face poeta generează un încântător și captivant ciclu de poeme, pe
care îl putem așeza, având aceeași valoare, alături de cele prin care autoarea
își manifestă întreaga sa dragoste și admirație față de Divinitate. “Vino
vară-mbujorată”, “Primăvara ai vrea să la ai pe toate”, “De toamnă”, “Noiembrie
trist”, “Noapte de vară la munte”, sunt doar câteva titluri ce reprezintă
locuri, oameni, fapte, trăiri și retrăiri, regăsiri, toate înveșmântate în
lirismul elegant și cald al unui adevărat jurnal intim, încărcat cu bucurie și
optimism: //te-ai întrebat vreodată/ de ce explodează
supernovele în văzduhuri sidefii/le aude
cineva și dacă da cui îi pasă/ai ascultat cum
pocnesc mugurii cleioși de plop în prier/ori
în seara de armindeni/când vine miros de liliac/ tulburări comportamentale produc insomnia/în
astfel de nopți ai plânge dacă ești singur/unii oameni urlă la câini/atunci ai
vrea să le ai pe toate. (Primăvara ai vrea să le ai pe toate).
Destăinuirile
propriilor senzații o scutesc de codificarea mesajului real. De aici și
alegerea versului alb, care să reflecte nemijlocit natura, începând cu locurile
copilăriei și sfârșind prin mitul eternei reîntoarceri. În acest sens, poezia
“Vino vară-mbujorată” este edificatoare: //Vino vară-mbujorată/ca o fată
sărutată/înflorind prin tufăriș./Vino vară pe furiș!/Vino vară ca o hoață/
și-mi dă iarăși chef de viață./” Vară fragedă fecioară!/ Vino vară, vino iară,/cu
ploi calde și mult soare…”
Natura cu
frumusețile ei inegalabile, anotimpurile, fiecare cu farmecul și unicitatea
lui, aducerile aminte, iubirea dintre oameni, sunt componente captivante ale
cărții, care au dat naștere unui univers poetic plăcut cititorului.
“Du-mă la fântâna cu ciutură” ar putea fi relevantă în acest sens, având
spre final și o conotație spirituală discretă, o aluzie la Calea pe care o
urmează neabătută poeta de mai bine de un deceniu încoace (o cităm integral):
//Ce risipă de verde pe dealuri!/De ce îmi tot spui/ să intru încălțată pe
pajiștea cu flori?/Nu ți-e teamă că macii ar sângera/iar câmpia și-ar plânge cu
lacrimi de rouă trecutul?/E prea dimineață pentru mâhniri,/caii zburători au
obosit de atâta visare./Mai bine hai să ne-ascundem între anotimpuri,/să
plămădim consecințe./Cele mai multe drumuri nu mai duc nicăieri./Te rog,
înainte de a lua urmele norilor,/du-mă la fântâna cu ciutură/de la marginea
timpului./ Nu vezi că am tălpile pline de cer?//.
Putem vorbi
de o poezie a maturității plină de viață, de freamăt dar și de forțe
dezlănțuite, de un lirism tonic, captivant. //Când grâul se coace/mă
îndrăgostesc/de păsări, de flori, de ape,/de oameni, de gâze, de zori,/de tot
și de toate!/Când soarele-ncălzește pământul/ toți macii câmpului /spre el
zâmbesc,/de soare, de lună, de stele,/de toate mă-ndrăgostesc!// (Geamantanul
cu vise).
Candelă a
unei biografii de legendă, versurile din poezia “Noapte de vară la munte” sunt
dovada unui continuu potenţial creator. //Timpul curge lin într-un straniu
balet,/Înserarea acoperă amurgurile roz violet./Coboară și urcă-n fântână
cumpăna veche,/un greier țiuie insistent, parc-ar fi în ureche./ În schitul de
lemn de la marginea zării/ Niște călugări deapănă rugăciunile serii.//
Dorina Stoica
transmite prin poezia sa o stare sufletească discret gradată pe scara
sensibilității umane. Nevoia de a ieși din “conul de umbra” o ajută să treacă
de la lumea reală spre cea lirică. (“Un fel de poveste”). //„sărbătoream
jumătatea de veac/împreună cu tine/mai degrabă fragili decât rigizi/scufundați
în mlaștina simțurilor/deodată n-am mai putut suporta/mirosul florilor puse la
presat/în toate cărțile de rugăciuni//.
Prin mesajul
versurilor sale, m-a convins că trebuie să-i înțeleg această lume a ei în care
temerea, curăția, credința, tristețea, bucuria cu lacrimi fac parte din ceea ce
am putea fi cu adevărat noi, oamenii creați după chipul și asemănarea lui
Dumnezeu.
Căile
Demiurgului duc spre lumină, perspectiva căutărilor poetei dobândește, firesc,
forța, tăria și mai ales demnitatea înfruntării unor atitudini specifice
vremurilor actuale: //Undeva, cineva știe tot ce se întâmplă./Un scenariu se
repetă pe scene diferite./Regulile fac parte din joc./Nimeni nu ține cont de
ele./Un cuvânt scris a ajuns la celălalt capăt al lumii cu viteza luminii./Nu
mai scriu nimic,/dorm mai bine când știu că totul este doar în mintea mea.//
(Undeva se știe tot).
Nu
întâmplător, DS, prin întreaga sa creație lirică, se străduiește să consemneze
atât datarea momentului și a locului, cât și să poetizeze mediul înconjurător.
Grija cea mai mare este de a se dezvălui cititorului pentru a fi înțeleasă.
Continuăm să credem în forța, tenacitatea și mai cu seamă în inepuizabilul
talent al autoarei. Personalitatea ei lirică, prin al optulea volum „Ochiul
curat”, apărut la sfârșitul anului 2015, se consolidează ca o voce distinctă în
peisajul poeziei române contemporane: //nopțile din spatele draperiilor/le-am
umplut de tine/tiptil te-ai strecurat/ între mine și rugăciuni ispită/unde se termină
visul acolo ești tu/netrăită îmbrățișare/clipă/ pată de culoare/într-o
existență lipsită de emoții firești/am să te caut în fiecare dimineață
devreme/ziua voi colinda pe străzi/iar noaptea luminând cu iubirea-mi cât
cerul/te voi afla printre constelaţii/ploaie de stele mă voi stinge/ating
pământul/mângâi urmele pașilor tăi plecați departe/pe o petală de floare
pun/sărutul meu fluture de o zi/visez în culorile curcubeului.// (Visez în
culorile curcubeului).
Poezia de
dragoste creată și oferită de Dorina Stoica pare a fi, așa cum am mai spus-o și
cu alte ocazii, izvorâtă din sentimente pure, ce nu au părăsit-o și nu o vor
părăsi niciodată. Ele i-au marcat cu atâta putere tinerețea, viața, încât nu le
poate uita și le așterne, cu nostalgie, pe coala imaculată de hârtie, cu
inocența unei adolescente îndrăgostite. //Fără tine sunt un copac fără
frunze,/o zi mohorâtă de decembrie,/o fântână fără apă,/un fluture fără
aripă,/un înger fără Dumnezeu,/o privighetoare răgușită,/un pește ce se zbate/
pe nisipul fierbinte.// (Ce iubire e asta).
Sunt poeme
născute din sentimente curate, ce se pare că nu au părăsit-o și nici nu o vor
părăsi vreodată pe această poetă cu nume de dor.
Dorina
Stoica este omul care știe să prețuiască
pe acei care au ajutat-o în desăvârșirea creației sale. Astfel, artistei
A.C., in memoriam, căreia îi
păstrează anonimatul, îi dedică zece poeme în cadrul capitolului intitulat
„Exitus”. Exemplificăm doar prin câteva versuri din poezia „Pentru
moment”://câte o bătrână micșorată de ani/uitată pe o bancă de copila/ce s-a
grăbit să-i ocupe locul de veci/mă întreabă dacă nu mi-e frică/ nu!/îi
răspund/morții nu bântuie pe nimeni/ne facem singuri frică/până la urmă toți
ajungem aici/tainele rămân însă taine/pentru moment//. Poeziile din acest capitol
ne lasă să înțelegem că, pentru Dorina Stoica, trăirea în păcat este un fel de
trăire în moarte, ori în întuneric.
Siderată,
poeta rememorează căile ce au condus-o spre iubire, una dintre acestea fiind
lacrima izvorâtă din lumina limpede, necontrafăcută a sufletului, de aceea se
confesează adolescentin, ca în poezia „Plouă”: //picătura de ploaie/se
topește/pe buzele arse/de sărutul/nesărutat/plâng/de fericire/respir iubire/cu
mireasmă/de petunie/și de busuioc înflorit/sufletul e ud de lacrimi/îl pun la uscat/
pe curcubeu”//.
Tăcerile
iubirii sunt sublime, iubirea nu are nevoie de vorbe, senzațiile ei unice
creează Edenul, acolo unde cei doi se găsesc, se regăsesc, se intuiesc unul pe
celălalt. Ivită ca din spuma mării, precum o nouă Afrodită, ori ca o insulă
mirifică născută din marea ce îi poartă pe cei doi îndrăgostiți în sclipiri de
constelații ce nasc și alimentează visele, apare lumea din sufletul poetei:
//în lumea mea e pace/și multă iubire/între noi perdea de lacrimi/astăzi am
umblat/după tine prin labirint/inima a bătut pulsul ancestral/odată cu a
cerului meu/din viu în viu/din sus în mai sus/ia-mă cu tine/știu că mai este un
loc/voi sta cu bărbia pe genunchi/în poziția fetusului/ nemișcată/ inima va bate
în ritmul universului/eu și tu/ până când viața toată/se va înfășura pe degetul
meu/ arătător//, (Ia-mă cu tine), un poem de dragoste de o mare sensibilitate,
de o mare putere de sugestie. Teluricul și astralul se împletesc pentru a oferi
îndrăgostiților frumusețe, candoare și protecție ca-n lirica eminesciană de
dragoste. “Dacă m-ajuți să ne-ntregim așa/teluric ramul cum alcătuiește
pomul,/mă veșnicesc prin tine, cât voi exista/și cât iubirea auri-va omul.” (Mă
veșnicesc prin iubire).
În altă
poezie de dragoste (pag 72, din capitolul „Ce iubire e asta”), poeta merge și
mai departe și spune că iubirea este dăruire totală, este împletirea celor mai
frumoase comori ascunse din inimă, i se aduc ofrande florale, îi sunt închinate
orele nopților târzii, parfumul grădinilor înflorite, murmurul străzilor. //În
adâncul ochilor tăi,/doar în vis m-am pierdut ca o pasăre/în zbor deasupra
nemărginirii./Ce iubire e asta?/Dacă ne vom găsi cândva,/mă voi lăsa cuprinsă
de brațele tale./Te voi topi, așa cum soarele topește/un om de
zăpadă,/făcându-mă una cu tine./ Poeta, ca o vestală delicată, le adună, le
filtrează prin propria-i simțire și dă la iveală această sublimă exteriorizare
a simțurilor, care este poezia de dragoste din cele mai vechi timpuri și până
astăzi. Dragostea acestei poete cuprinde întreg universul, toată creația lui
Dumnezeu, care este de fapt nimic altceva decât iubire.
Poezia
Dorinei Stoica are o viață ce mocnește într-un zbucium al dezlănțuirilor, are
originalitate, personalitate, dar mai ales curăție. Și cum titlul acestei cărți
ne duce cu gândul la un verset din Scriptură, precum că “Luminătorul trupului
este ochiul. Dacă ochiul tău e curat, tot trupul tău va fi luminat, iar dacă
ochiul tău e rău, tot trupul va fi întunecat.” (Matei 6-22-23), să citim cu
ochiul curat, să ne iubim unii pe alții, iar dacă se poate și pe acei care ne
poartă din diferite pricini vrăjmășie, așa cum ne îndeamnă poeta în poezia ce
dă titlul acestei cărți: //Curățește-mi gândul, inima o spală,/Să nu am în gură
vorbe de ocară./Fă să piară, Doamne, răul tot din mine,/Să rămână doar ce-i
frumos și bine./Versul meu să fie apă cristalină,/Zâmbetul deschis, privirea
senină,/Fapta înțeleaptă, trupul potolit/Și câțiva duşmani să-i am de iubit.//
(Ochiul curat).
Luat ca un
întreg, acest volum pare să aibă un pronunțat sens confesiv. Poeta știe că
Divinitatea este forța creatoare supremă, iar poeții se subordonează ei. Toate
lucrurile create de Dumnezeu au în ele un mister, iar misterul suprem este
poezia. Poezia Dorinei Stoica este un izvor de unde ne potolim setea de frumos,
de divin, o poartă deschisă spre sufletul ei dornic de a se întâlni cu alte
suflete frumoase, dar și spre un alt posibil univers al unei lumi ce va să vină
atunci când toți oamenii vor fi mai buni, mai credincioși și mai iubitori.
Versurile
sunt priviri ce râd în lumină, se joacă de-a eternitatea, o condiție pe care
eul poetic o pune ca stigmat. Versul Dorinei Stoica se întruchipează într-o
abandonare în iubire, dar nu într-una găsită, ci în una râvnită: //În altă
viață tu vei fi al meu,/Ne vom găsi pe țărmuri umezite/De plânsul ce l-am plâns
mereu/În multe ale mele vieți trecute.//Ne vom găsi în zări, sau mai departe/
Pe-acest pământ, sau cine știe unde,/Și nimeni nu putea-va-ne desparte,/Vom
dispărea în lume, ne-om ascunde//. ( În altă viață)
Este o
aspirație continuă spre acea iubire absolută, ce nu poate fi atinsă decât în
imaginația poetei și, desigur, nu în viața aceasta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu