duminică, 7 iunie 2015

Dimineață de vară cu pisici

Vara cochetă își etalează de dimineață florile proaspăt înflorite, vesele nevoie mare, după ploaia repezită de la ora patru spre dimineață. Abia s-au scuturat bujorii încrezuți, dominatori ce de câțiva ani și-au luat fără să întrebe pe nimeni jumătate din grădina cu flori, că s-au și deschis crinii crescuți anul acesta mai înalți ca niciodată luându-se la întrecere cu trandafirii ce se luptă și ei pentru un loc cât mai aproape de soare.
Încă de la prima oră aerul se prezintă înfierbântat uscând grăbit picăturile de apă de pe iarba ce se cere urgent tunsă. Niște păsări cântătoare se întrec în vocalize acoperind cu ciripitul lor toate celelalte zgomote ale dimineții de vară.
Netrezită încă bine îl aud ca de obicei la geam pe motanul birmanez pe nume Șpâ. Îmi dispare brusc,  bunătate de somn! Ridicat în picioare, cu ghearele labelor din față înfipte în plasa de la geam, cu slănina de pe burtă atârnând flămândă, mă hipnotizează cu ochii albaștri poruncindu-mi „scoală odată și dă-ne să mâncăm somnoroasă leneșă ce ești!”. De jos așteaptă răspunsul consoarta lui, duduia Sisi, pisica albă și grasă progenitură de maidaneză parvenită, ajunsă acum, la a treia generație, la rangul de țiitoare de motan birmanez de fițe, consumatoare de pește oceanic fript, de două ori pe zi. Ceva mai încolo, la colțul casei Surda (pot sa-i spui oricum că tot nu aude), pisica vecinilor hrănită cu resturile de la masa celor două pisici din dotare, mama a patru bastrazi fătați pe preșul de la ușa bucătăriei mele și predați vecinului cu preș cu tot, așteaptă și ea deșteptarea persoanei de care depinde în cea mai mare măsură festinul de diminață, adică a mea.
Așadar mă scol cu noaptea în cap, cu ochii cârpți de somn și cu nelipsita durere de cap (aducătoare cică de inspirație poetică), care mi-ar putea lipsi dacă geamul ar sta închis toată noaptea,  ori dacă nu aș fi trezită în fiecare dimineață brusc de familia Șpâ, trec în revistă grădina, îndrept plantele deranjate în timpul nopții de joaca pisicilor, mă bucur de fiecare floare, înspir parfum de caprifoi și tei înflorit, expir, merg prin iarba umedă și ronțăi câteva frunze parfumate de mentă. E ora aceea matinală  la care nici țipenie de om nu e pe stradă.  Și ai mei dorm somnul dulce de la răsăritul soarelui.
 Și cum nici o dimineață nu poate fi completă, oricât de minunată ar fi, fără mirosul de cafea, asistată de cele trei pisici flămânde îmi fac mai întâi cafeaua necesară mai ales pentru a-mi potoli durerea de cap . Pe o muzică de felinele mieunătoare o beau cu înghițituri mici punându-le la încercare răbdarea. Odată cu ultima picătură de cafea, ca prin minune durerea de cap dispare, semn cert că sunt cofeino-dependentă.
Pisicile stau cu ochii pe mine. După ce spăl ceașca, o pun  în vitrină (sunt o persoana foarte ordonată), înfing în țepușa pentru grătar trei pești capelin mărișori și îi frig la flacăra de la ochiul cel mare de aragaz. Peste mirosul de cafea se lățește cel de pește fript, nu tocmai plăcut pentru nasul meu, dar îmbietor pentru pisicile pofticioase.
Șpâ freamătă de nerăbdare, Sisi e calmă (tipic pentru pisicile albe și grase), știe că urmează o masă pe cinste. Surda scoate din când în când câte un mieunat scurt prin care îmi tot amintește că e și ea pe aproape, că are de alăptat patru pisici pe care mi i-a dăruit drept recunoștință pentru că o hrănesc dar pe care nu i-am văzut niciodată. Mă gândesc uneori cu oarece îngrijorare că într-o bună dimineață mă voi trezi cu toată familia ei pisicească la ușa de la bucătărie. Atunci fac în gând socoteala. Trei plus patru egal șapte. Ca doar tot iubesc eu cifra șapte și pisicile. Șapte pisici, șapte pești ori doi egal paisprezece! Oau! Cam prea mult pentru pensia mea de subzistență.
În timp ce peștele făcut bucățele mici se răcește, Șpâ îmi face declarații de dragoste prelingându-se pe lângă picoarele mele, după care răpus de nerăbdare se trântește ca un bolovan taman peste ele și scoate un mieunat slab luuuuung, sfâșietor și oarecum muzical. 
Timidă, Surda își bagă capul frumos pe ușa întredeschisă taman în clipa când cele două pisici încep să mănânce. În clipa aceea Sisi o privește cu ură, își înfinge ochii verzi, sticloși în ochii mei și iese nervoasă pe ușă fără a se atinge de pește. O cunosc prea bine! Nu poate suporta să o vadă pe Surda în casă, luând masa cu ea și cu Șpâ. De fapt nu mâncarea e de vină (că este suficientă), ci gelozia. În fiecare dimineață povestea se repetă. 
Îi dau Surdei capurile de la pești undeva, cat mai departe de ușa bucătăriei iar apoi o aduc pe Sisi în bucătărie cu vorbe mieroase și promisiunea că povestea nu se va mai repeta (promisiuni deșarte), unde între timp Șpâ și-a mâncat porția și s-a mutat la cealaltă. În clipa în care ofuscată Sisi a revenit, motanul se dă politicos la o parte și cu toate că ar dori să înfulece și porția ei, o privește cum mănâcă tacticos, fără grabă, savurând fiecare bucățică. Sisi niciodată nu consumă tot, nici nu e lacomă.  Se mută la farfuria cu hrană uscată din care manancă un timp, apoi bea apă din belșug și iese afară.
Tiptil, Surda intră și ciugulește bucățelele de pește rămase de la cele două pisici. Bea și ea apă, apoi se strecoară pe ușă afară. Ocolește cu oarece teama locul unde Sisi își face siesta după masă si cu speranța că nu va fi văzută de rivală il caută din priviri pe Șpâ. Toată lumea știe că îl iubește. Și el știe dar situația îi convine. O bagă în seamă uneori pentru scurt timp. 
Dacă motanul birmanez pe Sisi o pupă pe bot de câteva ori pe zi, cu ea face doar câte o partidă de jocă ce se sfârșește întodeauna cu câteva labe în ochi primite de la pisica vecinilor pentru îndrăzneala tipic masculină a motanului. 
Labe în ochi primește și Surda de la Sisi stăpânită de o nepotolită gelozie pisicească legată de cei patru pisici de curând fătați (de altfel nejustificată motanul fiind castrat), în clipa când tocmai se pregătește să sară gardul pentru a merge să-și alăpteze bastarzii. După ce o vede plecată pe rivală, îl ia în primire pe motanul și încep a alerga prin copaci. Se îmbrățișează, se pupă, minute în șir până ce obosesc. Apoi împreună se urcă pe acoperiș, în locuri doar de ele știute și până pe seară nu le mai vede nimeni.
Între timp soarele pune stăpânire peste toată grădina și ziua își intră în drepturi.

A consemnat Dorina Stoica

El este domnul ȘPÂ


Surda -(intrusa)
Doamna SISI

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu