joi, 11 septembrie 2014

Emoție hristică de Livia Ciupercă - Cronica de carte ( "De la poezie la rugaciune" si "Izvorul îndepărtat" de Dorina Stoica)

Emoție hristică

Ciclurile de poezii concepute de Dorina Stoica transmit acel tainic fior creștin, înveșmântat în mantie prozodică, multă sensibilitate, pioșenie, blândețe euharistică, multă concentrare interioară. Sunt versuri simple care valsează-n ritm lent, precum firișorul de apă abia ieșit din pieptul muntelui, după ce și-a găsit calea... Poeme prin care iubirea divină îmbracă vesmânt de lacrimi ce unduiesc șăgalnic, triadic legământ (cer-ființă-magmă străbună).
Versurile psaltice ale poetei se vor mângâiere și alinare a unei suferințe interioare, ce se estompează în striații strunite, sub vraja tainicei încărcături harice. Pentru Dorina Stoica, poezia nu este doar o formă elevată de adorație divină, ci o strădanie de despovărare și purificare a ființei interioare. Prin versul său avem putința de a pătrunde-ntr-acel lăcaș al purității – care este doar rugăciunea.
Cu smerenie, se oglindește-n îndepărtata pajiște a purificării – imperioasă dorință, în poeme intitulate „Rugăciune” – în nici mai mult, nici mai puțin decât opt variante, după cum remarcăm, spre exemplu,  în placheta De la poezie la rugăciune (Ed. „Sfera”, Bârlad, 2010). O formă firească de reculegere, de împăcare a sinelui cu sinea (Suntem praf de stele...”), de împlinire: Mă scald în rugăciune / ca în mare / și mă înec, nevrednică / în har!...” (Odihnă)
Și-avem a conștientiza că în propria noastră ființă sălășluiesc și se zbat întru întâietate, acțiunea, dar și dominante și curioase stări, pe care poeta a simțit nevoia să le imortalizeze, într-un discurs lirico-epic, precum în Cântec și rugă... 
Acel monstru care, din nefericire, uneori, parc-ar vrea să ne subjuge (în trupul nostru încolțesc ispite...”), se cere îndepărtat, cu fior liric – de un suflet în floare, ca o Cernere – întru despovărare, conștienți fiind că va veni clipa cernerii prin nevăzute site...” Dar cum în „fiecare suflet ard comori ascunse...”, voința întru despovărare primează: „În viață, moarte, întuneric, lumină, / În vară, iarnă, viu și neviu / Suntem cu toții sămânță divină, / Iar pentru trezire, nu-i încă târziu!...” (Sămânță divină)
Aceasta este realitatea.  Prin rugăciune ne despovărăm de-acele flori înspinate ale negativismelor din noi, prin rugăciune – „pară de foc” – în străpungerea răului, ființa noastră poate deveni un mic univers deschis spre diverse ferestre care nu sunt toate ale luminii. Și-avem povața „Poemelor bune și poemelor otrăvite” (Izvorul îndepărtat), „Țara din suflet”, „Întrebări”, „Cernere” (De la poezie la rugăciune) sau „Înger păzitor” (Daruri).
În Izvorul îndepărtat, poeta se călăuzește după sfinte precepte, care ne cer de a nu ne teme de mustrarea semenilor – oricât de sfredelitoare ar fi suferința. Vipiile acestui existențial , strunite în propriul nostru interior, vor găsi calea nefrângerii. Doar smerenia fi-va oglinda frumuseții noastre spirituale: „Viața mea are multe cărări...”, singura modalitate de a păși pe dreapta cărarea a luminii divine. Pentru „a-ți îndumnezei mintea” (Sfântul Grigorie Teologul) – se cuvine a fi mult ostenitor. Iar poeta, avem convingerea, e conștientă de sinuozitățile a ceea ce marii duhovnici numesc... „viață roditoare de spini...”
Dorina Stoica este un „suflet / deschis / ca o carte...” (Dezgolire), un condei frământat de dorința de înțelegere divină, în toată modestia verbului său mlădiat în falduri prozodice. Trăirile și emoțiile ființei sunt multiple și dovedesc și-anumite slăbiciuni și nestatornicii. Tocmai de aceea, „smintirea” (Nu sunt eretic) se dovedește aspră zvârcolire, cu încrustate și tăioase rădăcini în ființa bicisnică. În adevăr, dezumbrirea sinelui este precum o coroană de spini adânc înfiptă în creștet. Desprinderea și vindecarea implică un traiect anevoios, precum un urcuș abrupt.  Indiferent dacă recurgem sau nu – la mijloacele artei literare – , indiferent în ce fel de veșmânt o încununăm, ispita smintirii regenerează. Și niciunui avva nu-i este ușoară eliberarea, oricât ar fi el de „sporit”. În Pateric – multe cuvinte de-nvățătură găsim, însă practic, dez-smintirea e un traiect sângerând.
Smintirea” rămâne o stare interioară, care nu recurge întotdeauna la declamații. Nu iubește confesiunea, ci doar smintește, rău, dar rău de tot. Crud și crunt este acest „spion”, dacă ajunge a te stăpâni. În fond, ne este prea bine cunoscută bipolaritatea lui Ianus: „În om de-o măsură, / E dragoste și ură. / E-ntuneric și lumină, / e cer și e tină, / E Rai și Iad laolaltă, / E lumea aceasta / Și cealaltă...” (În om)
Parabolele pe care ni le oferă cărțile sfințite – prin nenumărate experiențe duhovnicești... sau alte ipostaze, încununare a ficționalului, spre exemplu placheta Izvorul îndepărtat (Ed. PIM, Iași, 2009) – prin versuri duioase, în care tronează clasicitatea prozodică, emoția estetică, reculegerea tainic-euharistică, devin un îndreptar folositor și-mblânzitor pentru sufletul aceluia care dorește curățenie harică, treaptă extrem de anevoioasă spre care aspirăm.
În acest amalgam de stări și sentimente care ne-ncolăcesc în fiece clipă, reculegerea tainică e o necesitate: „Dă-mi, Doamne,răbdare!” – pentru a găsi „Sămânța cea bună”, „sămânța” răbdării și-a bunei rodiri.  
Mini-poemele Dorinei Stoica ni se înfățișează precum firișorul de apă vie: „La fântâna patimilor, / la cumpăna apelor, / vin să-mi adap / caii inimii, / care luat-o la goană / spre tine...” (Pasiune)
Voința e nota dominantă a stărilor care brăzdează conștiința de poet: „Te caut cu foame, Te caut cu sete / În toate icoanele atârnate în perete. / Te caut în oamenii plini de păcate...”, „Te caut în preoți și te caut în sfinți”, „Te caut în cel alungat și în cel prigonit...” O perpetuă căutare, dar și conștientizare a faptului că El, Divinul,  se află-n tot și-n toate, că binele și rău, frumosul și urâtul, adevărul și minciuna, generozitatea și păcatul sunt doar în noi – doar în noi... (Te caut)
Sunt momente de cumpănă, sumbre ispite, când „zborul bezmetic spre lumină”, „frânge” „aripi”, produce răni dureroase: „Mi-acopăr ochii, îmi acopăr capul / de oameni neputința să-mi ascund...” Durerea-i mult sfâșietoare, „aripile-mi sunt frânte / sunt doar un vierme într-un măr stricat...”  (Dacă aripile-mi sunt frânte), dar un Înger păzitor  veghează, mereu, ocrotitor.
Dacă în străvechime sciții însemnau zilele cu o piatră albă sau neagră, după cum s-ar fi dovedit acea zi; dacă mai în zilele noastre, fapta bună sau rea se vrea încrustată-n placa ușii, Dorina Stoica scrijelează clipa-n vers îmbălsămat în aură duhovnicească. Pentru poetă, tristețea nu se dorește pecetluire, ci îngăduință, înțelegere, iertare. În fond, ce ne învață Marcu Ascetul? Tristețea este însăși crucea duhovnicirii noastre – întru purificare. Și bucuria, și reversul ei  (tristețea), datu-ni-s-a spre „zidirea” sufletului nostru. O zidire, care să nu sape cute adânci, ci o zidire care să-nalțe. Aceasta simțim, citind poezia cu tentă creștină a Dorinei Stoica.

Livia Ciupercă
Publicat in revista Apollon nr 53 septembrie 2014



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu