joi, 27 martie 2014

Scurte păreri la o antologie (își dă cu părerea poetul Simion Bogdănescu)



Apariția unei antologii de poezie românească actuală este un semn de bun augur pentru vitalitatea literaturii noastre, pentru continuitatea ei și reprezintă totodată , o biruiță a spiritului creator liric autohton  în fața unei avalanșe ce tot se rostogolește cu imasa zăpadă a uitării. De aceea este de luat în seamă cu mare seriozitate și se impune a fi celebrată, întâmpinată cu toată lauda la o asemenenea sărbătoare a direcționării prin cuvântul poetic, prin el însuși magic și misterios. Ca să putem respecta versurile Văcărescului  din “dimineața poeților” românii: “Orice neam începe/ întâi prin poezie ființa de-și pricepe”.
Caz fericit se poate considera și cartea de față, pe care o prezentăm aici, o antologie de poezie Anamarol, intitulată “Simbioze lirice”( cinci volume până acum) coordonată de scriitoarea Rodica Elena Lupu, „o filosofie poetica pe note persoanale” ( cum se exprimă inițiatoarea!), într-o sintagmă care poate deruta:  Autor colectiv. O pistă semantică ne trimite înapoi la trăsăturile poeziei populare, la caracterul ei anonim, mobil, sincretic și colectiv. Dar, tot ce-i posibil, rămâne doar un paradox, căci avem d-a face cu voci lirice distincte, fiecare cu diferența lui specifică, originalitatea, însemnul știut lovinescian al modernismului și implicit, al individualizării printre ceilalți.
Volumul 5 repertoriază nu mai puțin de 20 de poeți, în următoarea desfășurare și prezentare: Carmen Aldea Vlad, Elena Angheluță Buzatu, Camelia Cristea, Virgil Ciucă, Nicolae Dabija, Ioana Voicilă Dobre, Adrian Erbiceanu, Sebastian Golomoz, Gabriela Gențiana Groza, Ion Ionescu Bucovu, Rodica Elena Lupu, Lucia Olaru Nenati, Nicolae Nicoară Horia, Elena Păduraru, Gheorghe Păun, Elisabeta Preda, Simona Pușcaș, Theodor Râpan, George Roca și...Dorina Stoica.( bârladeanca noastră).
Gestul frumos,  uneori de a nu fi singur și de a fi cu ceilalți, dă un răspuns filosofului existențialist Albert Camus din celebrul eseu „Mitul lui Sisif”, care consideră că omul modern al veacului XX a ajuns în conștiință la zidul absurdului și că nu se poate hotărî și nici nu poate să descifreze cu claritate dacă pe acest zid scrie “solitaire ou solidaire”(a fi singur sau a fi împreună cu semenii tăi!)
Poeții acestei crestomații lirice au decis: A fi împreună e mai bine, mai uman! Să nu uităm că și în perioada comunistă, chiar debutul editorial al tinerilor noștri poeți era colectiv. Celebru este volumul „Aer cu dinamită” (1984), alcătuit de criticaluI și istoricul literar N. Manolescu, în care au apărut patru poeți valoroși : Mircea Cărtărescu, Traian T. Coșovei, Florin Iaru și Ion Stratan., toți autori postdecembriști  din generați optzecistă membri ai „Cenaclului de luni” din cadrul Universității București.
Colectivitatea, însă în cazul de față, și-a extins accepțiunea, căci cuprinde la modul  actual “globalizant” poeți nu numai din spatial mioritic de azi, ci și lirici viețuitori în diaspora, ceea ce mărește impactul și dă un elan vitalis de propagare a lirismului românesc  și pe ale meridian. “Poeți fără frontiere dar și fără timp”iată o posibilă definiție a poeților în chestiune, dar care domină maiestos Spațiul Poeziei “, susține în micro-prefață scriitoarea Rodica Elena Lupu.
Nu este cazul să procedăm la o ierarhizare valorică, după criteriul estetic (deși s-ar impune după cum obseva într-un interviu televizat, academicianul Solomon Mărcuș, autorul arhicunoscut al „Poeticii  matematice”!). Totuși constatăm că în majoritate, autorii prezenți în această antologie sunt la senectute sau în pragul acesteia și că o revoluționare a sintaxei poetice este greu, dacă nu imposibil, să se mai producă. În privința deosebirii de structură, de frazare lirică, de proiecție a imaginarului, de singularizare și de transmitere a mesajului sentimental, i-aș scoate în evidență pe Nicolae Dabija, Lucia Olaru Nenati, Adrian Erbiceanu, Rodica Elena Lupu, Gheorghe Păun, Theodor Râpan, George Roca și Dorina Stoica. Precizăm că și ceilalți au partea lor însemnată de valoare. .
Autorii cultivă cu aceiași predilecție și cu aceiași dezimvoltură versul clasic și versul liber modernist, dar ceea ce-i unește este dragostea de cuvântul poetic românesc și fireasca, deplina credință a ortodoxiei, fără a se înscrie în curentul tradiționalist gândirist ce s-a manifestat la noi după 1921 și-au ilustrat sensul tradiției ca să folosesc titlul celebrului eseu al poetului Nicolae Crainic. Nu-l putem încadra însă nici în transmodenism chiar dacă unica directivă a semanticii poetice se vrea o intoarcere și racordare la spiritul creștin colectiv. Să nu uităm că religia „aleigo-religore” înseamnă legare de pământ, unește spiritele umane nu le dezbină. Acesti autori colectivi îți exprimă uniunea și comuniunea, în ultimă instanță ca un gest de profund sentiment patriotic național și universal totodată. Merită să-i citim cu ochii sufletului și ai minții larg deschiși ca să ne împărtășim din singurătatea lor esențială și existențială, devenind noi înșine părtași la ceremonialul, încă odată exprimat, al rostirii poetice românești, în dulcele viu grai al străbunilor, care trăiesc mai departre prin noi, participă la Învierea, din veac în veac, a românismului liric, ducând la biruință în fața uitării, astfel, dar la fel, cu moartea pre moarte călcând!
Simion Bogdănescu



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu